Wykład online z cyklu Bydgoskiej Akademii Sztuki
W ciągu ostatnich trzydziestu lat, w dobie dynamicznych przemian społecznych, osłabienia więzów rodzinnych, globalizacji, szukania nowych form religijności i stopniowej laicyzacji, przewartościowaniu uległy również tradycje wpływające na kształtowanie strojów ślubnych i samej ceremonii weselnej. Choć w warstwie wizualnej nowożeńcy często posługują się znanymi z przeszłości formami, robią to często w sposób dowolny i nacechowany indywidualizmem, nie przywiązując wagi do kształtowanej przez stulecia symboliki. Zmiany te dotyczą zwłaszcza ubioru panny młodej, który w ciągu stuleci zyskał cechy znacząco odróżniające go od ubiorów noszonych na inne okazje. Wraz z emancypacją kobiet i rewolucją seksualną zanegowane zostało przede wszystkim znaczenie bieli, welonu ślubnego i wieńca tradycyjnie łączonych z niewinnością i dziewictwem. Do kobiecego stroju ślubnego coraz częściej wprowadzane są też inne kolory, gdyż wyróżnikiem stroju staje się wyszukana niecodzienna forma, a nie barwa. Projektanci i nowożeńcy czerpiąc inspiracje z bogactwa mody dawnej, czy strojów regionalnych, często tworzą stylizacje, które w przeszłości nie byłyby stosowne dla ślubnej ceremonii, jednak staroświecki charakter dodaje im czaru i powagi. Dawne tradycje coraz częściej przestają być dla nowożeńców obowiązującym niezmiennym wzorcem, a stają się źródłem inspiracji, który dostosować do własnych marzeń.
Dr Anna Straszewska, jest absolwentką Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, pracuje w Redakcji Słownika Artystów Polskich w Instytucie Sztuki PAN, a także wykłada historię ubioru na Wydziale Scenografii ASP w Warszawie. Koordynuje pracę Klubu Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Zajmuje się przede wszystkim badaniami nad dawnym ubiorem, jego rekonstrukcją oraz powiązaniami mody ze sztuką; pracę magisterską i szereg artykułów poświęciła historii stroju ślubnego, a doktorską roli kostiumu historycznego w twórczości Jana Matejki i malarstwie XIX wieku (opublikowana w 2012 roku). Wydała również książkę popularnonaukową Strój polski w malarstwie od XVI do XIX wieku (Warszawa 2013). Kolekcjonuje zdjęcia oraz ubiory ślubne i ich historie; współautorka wystawy strojów ślubnych w czasach PRL-u.
Wykład online, emisja: 14.04.2021 – 14.05.2021