Panel dyskusyjny towarzyszący wystawie: ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim”
z udziałem:
dr Bożeny Kowalskiej (historyk i krytyk sztuki, członek Kapituły wystawy ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim”)
Dominiki Baligi (historyk sztuki, reprezentantka ,,Obiegu”)
Przemysława Jędrowskiego (historyk i krytyk sztuki, członek Kapituły wystawy ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim”)
Łukasza Guzka (historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator)
Krzysztofa Stanisławskiego (historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator)
dyskusję moderował:
Wacław Kuczma -dyrektor Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, współkurator projektu ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim”
koordynator spotkania:
Beata Kaźmierczak – współkurator projektu ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim”
Celem panelu była dyskusja w oparciu o odpowiedzi na pytania:
-jakie jest polskie malarstwo w kontekście światowym
-czy jest nowe w kontekście polskim, czy europejskim
Wystawa ,,Nowe Tendencje w Malarstwie Polskim” określała m.in. postawy kulturowe polskiego malarstwa wraz z tendencjami ukazującymi swoistą odrębność idei artystycznej w stosunku do postaw funkcjonujących w malarstwie poza granicami Polski.
Oczywiście w dzisiejszym świecie nie istnieje możliwość całkowitej odrębności Polskiej sztuki od dokonań międzynarodowych. Zakłada się jednak istnienie pewnych cech w polskiej twórczości wykazujących swoistą odrębność opartą na przesłankach współczesnego świata.
Trwająca w Galerii Miejskiej bwa wystawa była dobrym materiałem zarówno poznawczym, jak i do potencjalnej dyskusji.
Mamy nadzieję, że panel dyskusyjny zorganizowany w trakcie trwania wystawy, przyczynił się do dyskursu o malarstwie i pozwolił zastanowić się nad tym, czy współczesne polskie malarstwo jest i w jakim zakresie formą epigonalną
w stosunku do realizacji w Europie i na świecie?
,,Czasy na polską sztukę są świetne, bramy są przecież otwarte, a właściwie to ich nie ma. Ale jakoś trudno zauważyć, by zaistniał bum na Polską sztukę, tak jak to było z Rosyjską, Chińską, z terenów dawnej Jugosławii. Pojawiamy się oczywiście, ale to okazjonalnie, trochę to za mało. Może coś nie tak z naszą sztuką, naszym
malarstwem, które jednak w świecie coraz bardziej rozkwita.. A może już nie można mówić o polskim malarstwie, polskiej sztuce”.
/Fragment wstępu Wacława Kuczmy
do katalogu wystawy/
,,Polskie malarstwo nie zostało poddane procesowi obiektywizacji w Europie i jego pozycja jest i pozostanie nadal martwa i niezauważalna. I całkowicie wykrzywiona. Myśląc o malarstwie polskim widzimy ten brak najbardziej. Polskie malarstwo XX wieku wciąż – w wielkiej niepewności – oczekuje na swoją krytyczną weryfikację
i odpowiednie ulokowanie w kulturze europejskiej”.
/Fragment wstępu Ewy Rybskiej & Władysława Kaźmierczaka
do katalogu wystawy/
/Beata Kaźmierczak
współkurator projektu/
2007.02.24