Finalny efekt wspólnej pracy zaprezentowano w Galerii przy ulicy Gdańskiej 20 na WYSTAWIE
(…) W Tymczasowym zagęszczeniu materii można znaleźć nienormatywną perspektywę, która pozwala spojrzeć na mocno osadzone kategorie kulturowe jak na materiał badawczy. To daje szansę wyemancypowania nas samych z bezradności, niewiedzy, obojętności wobec sygnałów o ekologicznej porażce. „Queerowe archiwum rzeczy podniesionych” to zbiór otwarty przedmiotów -rzucanych przez morze i ludzi, które będąc w nieustannym ruchu – podniesione z ziemi – znajdują swoje miejsce w procesie twórczym artysty. Rytuał przyjęcia i zrobienia miejsca dla tego, co odrzucone, wyparte, uznane za niepotrzebne, czy inne to wyjście z impasu recyklingu, z porządków codzienności. W ten sposób queerowane skrypty ekologiczne otwierają współczesną ludzką logikę na możliwość oddania się (raz jeszcze, a może po raz pierwszy) przedmiotom, tak bardzo organicznym.
Taki demontaż myślenia prowokuje do składania paradoksalnych wniosków: być może, wyrównujemy nasz dług wobec natury, jeśli uruchamiamy w sobie umiejętność queerowania relacji, działań, przestrzeni, czy przedmiotów i praktyk z nimi związanych. Być może, wyrównujemy nasz dług, jeśli czujemy, że kategoria odpadu może powołać do życia kategorię odzysku, zwłaszcza że nasze relacje z przedmiotami są właściwie tak ścisłe, intymne i wzajemne, że pozwalają nam być ludźmi. Być może, bo jest przecież i tak, że to rzeczy wikłają ludzi w przemocowe relacje wobec natury i innych ludzi. Przemoc konsumpcyjna jest w zasadzie niewidoczna.
Osobista narracja artysty o przedmiotach jest nieskończona i nie kończąca się, tak jak nieskończona jest ich produkcja. Cykl biografii przedmiotów powstaje z przekonania, jak i z doświadczenia wzajemności przedmiotów i ludzi oraz potencjału przedmiotów do bycia żywymi poprzez wchodzenie w relacje z człowiekiem.
(…)
Danka Milewska
Paweł Błęcki – Absolwent Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracę dyplomową obronił w Pracowni Działań Intermedialnych i Fotografii profesora Piotra Kurki. Studiował również Archeologię i Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim oraz Fotografię w szkole filmowej FAMU w Pradze w ramach programu Erasmus. Jego prace prezentowane były m.in. na Miesiącu Fotografii w Krakowie, w Galerii Lokal_30 w Warszawie, w Gdańskiej Galerii Miejskiej, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, w CSW Łaźnia w Gdańsku. W swojej twórczości poddaje recyklingowi zarówno przedmioty jak i znaczenia, tworząc obiekty i instalacje za pomocą których porusza problemy związane z ekologią, socjologią i polityką. Należy do kolektywu artystycznego Zbiór Pusty, którego działania skupione są na wielokierunkowej relacji człowieka z naturą.
O jego pracy można także poczytać TUTAJ
Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy oraz artysta Paweł Błęcki zapraszają do wzięcia udziału w nieodpłatnych warsztatach w ramach realizacji projektu „Tymczasowe zagęszczenie materii”.
SPOTKANIE WARSZTATOWE 9 lipca (wtorek) 2019 w godzinach od 12:00 do 20:00 (spotkanie rozpoczyna się o godz. 12:00, natomiast nie ma konieczności bycia na czas – można przyjść później) \ Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy, ul. Gdańska 20 (sala na parterze). Warsztaty trwają do 26 lipca.
Zapraszamy do kolektywnej budowy Pająka Dobrej Wróżby, który zawiśnie w Parku Kazimierza Wielkiego. Pająk to tradycyjna ozdoba ludowa, a ten, który pojawi się w parku będzie wielkogabarytowy i zostanie przez nas wykonany z materiałów zebranych w najbliższej okolicy (głównie z plastiku oraz innych niepotrzebnych rzeczy). Podczas wspólnej pracy poruszymy zagadnienia związane z ekologią, socjologią i konsumpcjonizmem. Spędzimy wspólnie czas, zarówno w przestrzeni galerii jak i w parku. Pójdziemy na spacer do Muzeum Okręgowego, do Ogrodu Botanicznego i nad rzekę. Postaramy się zrecyklingować jak najwięcej materii i znaczeń. Wspólną pracą stworzymy dobrą wróżbę dla całego ekosystemu.
KONTAKT: pawelblecki@gmail.com / tel. 601 178 194
Kuratorka: Danka Milewska
Początek 02.07.2019
ul. Gdańska 20
Koniec wystawy 25.08.2019