Na podstawie przykładów malarstwa podejmę próbę ukazania różnych sposobów odejścia malarzy od realistycznej formy tego, co widać do formy tego, co wiemy o przedmiocie, postaci czy pejzażu i jak je odbieramy emocjonalnie. Będzie to subiektywny przegląd zdeformowanych, schematyzowanych, stylizowanych czy idealizowanych form w malarstwie XX wieku. Omówione zostaną podstawy wielu kierunków w malarstwie (m.in. kubizm, abstrakcja, fowizm, strefizm) na przykładach malarstwa europejskiego i polskiego ze szczególnym uwzględnieniem artystów z regionu. Zanalizowane zostaną środki formalne takie jak linia, kolor, bryła oraz cień jako istotny wskaźnik urealnienia. Ukazana zostanie na przykładzie kilku malarzy droga od przedmiotu realnego do enigmatycznego wspomnienia o nim – przedmiotu intencjonalnego.
Anna Kroplewska-Gajewska – ur. 1963 r. historyk sztuki (KUL), muzealnik – kustosz zbioru polskiej sztuki nowoczesnej w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Autorka wielu wystaw, tekstów o sztuce i katalogów. Zajmuje się środowiskiem artystycznym Torunia w XX wieku, szczególnie lat 1920-1939. Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Klubu Krytyków POKAZ w Warszawie.