SYMPOZJUM
HARTE ZEITEN / CIĘŻKIE CZASY
Sobota, 25 września 2021
Od godz. 10:00 wykłady prelegentów są dostępne na kanale YouTube Galerii Miejskiej bwa.
O godz. 16:00 odbyło się sympozjum z dyskusją online w ramach spotkania na platformie Zoom, które można w całości obejrzeć na naszym kanale You Tube
Wykłady i dyskusja prelegentów będą możliwe były do obejrzenia do końca 2021 roku.
Sympozjum jest wydarzeniem odbywającym się w ramach projektu: Harte Zeiten / Ciężkie Czasy.
Serdecznie zapraszamy
Wystawa i sympozjum HARTE ZEITEN / CIĘŻKIE CZASY to element współpracy między Künstlerbund Baden-Württemberg, PORT25 – Raum für Gegenwartskunst Mannheim i Galerią Miejską bwa w Bydgoszczy.
Podczas sympozjum zostaną przeanalizowane koncepcje wolności artystycznej, edukacji artystycznej, a także funkcji i znaczenia kultury dla społeczeństwa i polityki w Europie Zachodniej i Wschodniej.
Artyści są budowniczymi mostów, mimo różnic narodowych i politycznych i ponad nimi. Dlatego też sympozjum HARTE ZEITEN / CIĘŻKIE CZASY szczególnie zachęca do dialogu, zarówno artystycznego, jak też kulturowego i społeczno-politycznego, w czasach, gdy klimat polityczny i społeczny staje się zauważalnie surowszy, polaryzujący i trudny do zrozumienia. Motywem przewodnim sympozjum jest pogłębiona refleksja – na drodze swobodnej wymiany myśli – nad uwarunkowaniami kulturowych, różnicami i podobieństwami między nimi w obu krajach, jak i poza nimi. Będzie to obejmować dyskusje interdyscyplinarne dotyczące postrzegania sztuki i kultury w drugim kraju, poruszające kwestie fragmentacji, luk, rzekomej suwerenności interpretacyjnej, nieporozumień, nakładania się i spójności, a także artystyczno-estetycznych tradycji i warunków.
Sympozjum Harte Zeiten / Ciężkie Czasy -od 25.09.2021 do 31.12.2021
Moderacja
Kasia Lorenc
Kasia Lorenc studiowała filologię germańską i język niemiecki jako język obcy w Krakowie i Frankfurcie nad Menem. Jako menadżerka kultury i literaturoznawczyni z kilkunastoletnim doświadczeniem w tworzeniu koncepcji i organizacji projektów, inicjowała i towarzyszyła licznym wydarzeniom w kraju i za granicą. Jako freelancerka doradza i towarzyszy artyst(k)om w ich przedsięwzięciach, zajmuje się korektą tekstów i tłumaczeniami. Jest współzałożycielką i kuratorką Curated Affairs w Düsseldorfie, asystentką kuratora w Neue Galerie Gladbeck oraz członkinią Rady Integracji Miasta Essen.
Prelegenci:
Dr Joanna Kiliszek
dr Joanna Kiliszek – historyczka sztuki, kuratorka, menedżerka kultury. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie w Kolonii. Doktorat uzyskała w 2019 roku w ramach programu M. Skłodowska-Curie Innovative Training Network NACCA na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki „NOVUM” Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Była wicedyrektorką Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie w latach 2008-2014, dyrektorką Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie w latach 2001-2007 i w Lipsku w latach 1996-2001, jest członkinią AICA i Stowarzyszenia Niemieckich Historyków Sztuki. Mieszka w Berlinie i w Brandenburgii.
Jest m.in. autorką publikacji „Wartości i wartościowanie nowoczesnej i współczesnej sztuki wizualnej. Rola refleksyjnej praktyki – Kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi 1931-2018”.
Paulina Olszewska
Kuratorka, menedżerka projektów i konsultantka sztuki, mieszka w Warszawie i Berlinie. Jej recenzje, wywiady i teksty krytyczne były publikowane w wielu międzynarodowych magazynach, takich jak Mocak Forum, Contemporary Lynx, Atlántica, The Naked czy Tagesspiegel. Jest autorką licznych tekstów do katalogów i wydawnictw artystycznych. Od 2009 roku Paulina Olszewska pracuje jako niezależna kuratorka przygotowujący wystawy z udziałem międzynarodowych artystów w wielu europejskich instytucjach. Od 2019 roku pracuje jako kuratorka w galerii publicznej Galeria Studio w Warszawie.
Simone Rueß
Po studiach z zakresu sztuk pięknych w Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie (2002-2008) artystka spędziła cztery lata w Warszawie, korzystając ze wsparcia organizacji DAAD oraz Funduszy Państwowych dla Absolwentów oferowanych przez Ministerstwo Badań, Nauki i Sztuki Badenii-Wirtembergii. Swoje dociekania dotyczące przestrzeni pokazywała na wystawach indywidualnych, m.in. w Galerii Le Guern, Warszawa (2016). W 2013 roku na zlecenie Fundacji Bęc Zmiana
w Warszawie wykonała rzeźbę siedzącą do tymczasowego pawilonu letniego na Powiślu. Jest laureatką licznych stypendiów.
prof. dr Schamma Schahadat
Profesor literatury słowiańskiej i kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Tybindze, jej zainteresowania badawcze obejmują studia rusycystyczne i polonistyczne, badania gatunków i przestrzeni, które wchodzą w interakcje z różnymi dyskursami i formacjami władzy, oraz Gender Studies. Zajmuje się również rosyjskim symbolizmem oraz teorią dramatu, teatru i filmu. Od 2007 roku jest również zaangażowana w działalność grupy badawczej „Abgrenzung – Ausgrenzung – Entgrenzung: Gender als Prozess und Resultat von Grenzziehungen” (Granica – Wyłączenie – Zniesienie granic: Gender jako proces i efekt wyznaczania granic). Jest członkiem Sieci Studiów Kulturowych, pełni też funkcję „Trusted Lecturer” w Studienstiftung des Deutschen Volkes (Niemieckiej Akademickiej Fundacji Stypendialnej).
prof. dr Wolfgang Ullrich
Wolfgang Ullrich był wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w latach 1997-2003, a także profesorem wizytującym na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Hamburgu i Uniwersytecie Wzornictwa w Karlsruhe. Od 2006 roku był tam profesorem studiów artystycznych i teorii mediów, a od 2014 roku – prorektorem ds. badań. Z profesury zrezygnował w 2015 roku. Od tego czasu pracuje jako niezależny autor. Wolfgang Ullrich zajmuje się historią i krytyką pojęcia sztuki, zagadnieniami socjologii obrazu oraz teorią konsumenta. W swoich publikacjach Ullrich w sposób metodyczny stawia sztukę na równi z innymi zjawiskami wizualnymi, takimi jak obrazy z reklamy, fotoreportażu czy propagandy, np. Wahre Meisterwerte. Stilkritik einer neuen Bekenntniskultur, Wagenbach 2017; Feindbild werden. Ein Bericht, Wagenbach 2020.
Dzięki życzliwemu wsparciu: