Gabriela Trynkler urodziła się i mieszka w Gdańsku. W latach 1979 – 1982 studiowała grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, a od 1982 roku malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1885 roku uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Kiejstuta Bereźnickiego.
Przebywając w Wielkiej Brytanii w 1993 roku, jako stypendystka rządu brytyjskiego, podjęła stałą współpracę ze szkockimi artystami z Glasgow Group. W 2005 i 2010 roku otrzymała Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska, a w 2013 Stypendium dla Twórców Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego. Działa społecznie na rzecz środowiska artystów. Jest aktywnym członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 2007 – 2010 była członkiem władz Okręgu Gdańskiego ZPAP, a w kadencji 2010 – 2014 została wybrana do władz krajowych ZPAP /Główna Komisja Rewizyjna/.
Zajmuje się malarstwem i rysunkiem. Prace jej znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce, w wielu krajach europejskich, a także w Kanadzie, USA, Japonii, Chinach, Afryce Południowej i Australii. Swoje prace prezentowała na ponad siedemdziesięciu wystawach w kraju i za granicą /Niemcy, Belgia, Szwecja, Francja, Szkocja, Litwa/.
Gabriela Trynkler prezentowała swoje prace w Bydgoszczy w 1996 roku. Były to gwasze na papierze – specyficzne pejzaże mające odniesienie przestrzenne do klasycznych kompozycji krajobrazowych. Drobne, stłoczone formy natury biologicznej tworzyły dekoracyjne układy barwne wypełniające pole obrazowe. Utrzymane były najczęściej w gamie błękitno – zielonej lub różowo – fioletowej z dodatkiem żółcieni o poblasku złota. Walor dekoracyjności wzmacniała uzyskiwana przez autorkę faktura i werniks mocno podkreślający brzmienie barw.
Kolejna wystawa w prowadzonej przeze mnie galerii miała miejsce w 2006 roku. Pojawiły się prace na papierze i płótnie w technice mieszanej. Zasada formowania dzieła pozostała podobna, ale rozjaśnił się koloryt, a biologiczna struktura uległa pewnej geometryzacji. Pojawiły się kompozycje w układzie pasmowym, oszczędne w zastosowaniu charakterystycznych drobnych elementów, abstrakcyjne, ale zawsze z odniesieniem pejzażowym. Pojawiły się „katedry” – fascynacje autorki sztuką gotycką, kompozycje bogate w szczegółach, złożone w misterną koronkę elementy architektoniczne – suma wrażeń układająca się w barwny „witraż” przesycony złotym światłem dnia, srebrnym nocy.
Równolegle pojawia się cykl muzyczny w odcieniach brązu wzbogaconych złotymi żółcieniami. Przestrzeń obrazu szczelnie wypełniają fragmenty instrumentów muzycznych, nuty – piętrzą się, nachodzą na siebie, współgrają. Wyraźny kontur określa kształty wyznaczone dużymi płaszczyznami barwnymi.
Powstają pejzaże jasne, świetliste, złożone z szerokich plam barwnych, inspirowane architekturą miasta, nadmorską promenadą. Autorka zawsze wzbogaca swoje prace drobnymi, abstrakcyjnymi elementami, fakturą a warstwami laserunków zamyka swoje dzieło.
Od kilku lat stosuje charakterystyczne w formacie płótna – długie, wąskie prostokąty, które zapełnia wertykalnymi w układzie kompozycjami. Obrazy zawieszone w szeregu to jakby rytm okien w budowli gotyckiej – zamiast witraży obrazy Gabrieli Trynkler – prace o znaczących walorach barwnych, własne przestrzenie autorki, dla których inspiracją jest pejzaż i muzyka.
Pisząc ten tekst dysponowałam przykładami prac, jakie powstały do 2011 roku.
Elżbieta Kantorek, 29 sierpnia 2013
otwarcie wystawy: 05.10.2013, godz. 18.00
wystawa czynna do 31 października 2013