Grzegorz Kozera, Podszewka (fragment), 2022, kolaż, papier, 36x25 cm, fot. Karolina Rybka

 

Wielokulturowość Bydgoszczy to splot historii i tradycji oraz po prostu sposób życia, współistnienia – modus vivendi. Grzegorz Kozera – malarz i autor kolaży – podczas pobytu twórczego w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy badając wielowątkowe bydgoskie dziedzictwo, ze szczególną uwagą porusza się wśród różnych linii czasu wtedy, teraz, jutro, prywatnych i osobistych, publicznych i wspólnych. Bliskie Kozerze zagadnienie stroju, jako jeden z głównych elementów miejskiego tekstu kultury, inspiruje go do pracy twórczej w oparciu o dwa bydgoskie zakłady o bogatej tradycji: firmę odzieżową Modus i fabrykę pasmanterii Pasamon. Modus Pasamondi to naświetlanie wątków, splotów, spotkań i dzielenie się nimi w artystycznej opowieści, a właściwie sposób łączenia różnych części w całość, dokańczanie otwierające na nowe.

Zapraszamy na spotkanie autorskie w sobotę 24 października o godzinie 14.00!

Grzegorz Kozera (ur. 1983 Warszawa) – Doktor sztuki, malarz, autor kolaży. W latach 2003-2008 studia na wydziale Historii Sztuki na UKSW w Warszawie. W latach 2006 -2011 studia na ASP w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni Przestrzeni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza i dr Pawła Susida. W latach 2017- 2020 studia doktoranckie na ASP w Krakowie w pracowni prof. Grzegorza Sztwiertni. Jest, między innymi, dwukrotnym stypendystą Urzędu m. st. Warszawy (2014, 2016), laureatem programu Młoda Polska (2019) oraz wyróżnionym na konkursie 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2015). Od 2020 roku praca na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP na stanowisku asystenta.
www.grzegorz-kozera.pl


Wystawa Grzegorza Kozery Modus Pasamondi to instalacja malarsko-przestrzenna powstała podczas twórczego pobytu artysty w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Spotkania, rozmowy, spacery, kwerenda biblioteczna, przyjmowanie gości i składanie wizyt – artysta wybiera spośród wciąż narastających i dostępnych mu informacji te, które pozwalają mu rozwinąć klasyczny zwrot modus vivendi i przepleść go tym, co stąd, z Bydgoszczy: to firma odzieżowa Modus i fabryka pasmanterii Pasamon.
Kozera badając bydgoskie dziedzictwo, ze szczególną uwagą porusza się wśród różnych linii czasu: wtedy, teraz, jutro, prywatnych i osobistych, publicznych i wspólnych. W przestrzeni galerii rozwiesza białą bawełnę i tym prostym gestem aktywuje wielowymiarowość miejsca: galeria, atelier malarza, przymierzalnia, rozbieralnia wyobraźni, garderoba – przenikają się swoimi funkcjami. Taka aranżacja przestrzeni łączy się z charakterystycznymi motywami twórczości malarskiej artysty: strój, tkanina, przymiarka i decyzja związana z wyborem.
Bo świat nieustannie proponuje nam swoje nici. Czy i jak je wybieramy? Czujemy, jak życie to tkanie sercem.
Wielkoformatowe obrazy na płótnie przemysłowym dopasowuje do przestrzeni galerii i jednocześnie pozostawia je na rolce, z jej naturalnym ciężarem i skojarzeniem tkackich belek, w potencjalności, w pochwyceniu momentu, z opcją na ciąg dalszy i na wyjawianie kolejnych wzorów i deseni, kolejnych wątków wielokulturowości Bydgoszczy, powiązanych zarówno z historią i dziedzictwem kulturowym miasta, jak i z kompetencją kroskulturową człowieka, która zawsze otwiera na więcej życia, na to, co się pojawia, czasem nawet bardzo niespodziewanie.
W myśleniu o jakościach malarskich artysta – z wdzięcznością i szacunkiem dla swoich korzeni jako uczeń kolorysty Leona Tarasewicza – w pełni pogodzony ze sobą idzie za swoim głosem twórczym. Pracom stworzonym w określonym miejscu, inspirowanym określonym miastem i jego tekstami, nadaje swój osobisty ton. W próbie zbliżania się do człowieka poprzez tkaninę jest wrażliwość na światło, pamięć skóry, powłoki, uniformu, otwartość na określone odcienie, na różne historie narysowane na skórze czy zapisane w ciele, na jakości barw, które jak impulsy czy bodźce oddziałują na układ tkanek nerwowych człowieka.
Modus Pasamondi brzmi teraz jak tytuł filmu ze scenariuszem w formie wystawy, która jak dobra fabuła płynie wartko i ma swoje zwroty akcji.
Malarstwo Kozery wysycone kolorami przepływa homoerotyczną wyobraźnię, wywodzącą się w europejskim kręgu kulturowym ze sztuki starożytnej Grecji i Rzymu. Z tego splotu chromatyczności z ars homo erotica powstaje nowe: chromerotyczność, tak, to nowe słowo, powstałe z rozmysłów, w dialogu, z pragnienia objęcia różnych jakości, z chęci zrobienia miejsca na to, co osobiste w pracy twórczej, z lekkości tworzenia słów dla ewoluującej rzeczywistości, podczas wejścia do przymierzalni (cabine d’essayage), próbowania przybliżenia się do ludzkiego, do czującego, do rozbłysku czucia.
Danuta Milewska


Szczególne podziękowania dla Aleksandry Wiki, Prezes Zarządu Pasamon Sp. z o.o. oraz Bogny Derkowskiej-Kostkowskiej, kierownik Pracowni Dziedzictwa Kulturowego Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy

W ramach Programu Rezydencji Artystycznych w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy
Kuratorki: Danuta Milewska, Karolina Rybka

Początek 09.09.2022, godz. 18.00
ul. Gdańska 3
Koniec 01.10.2022

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".