otwarcie wystawy: 01.07.2010, godz.17.00
Galeria Brda, ul. Dworcowa 94
kurator wystawy: Danuta Pałys
Prace wykonane zostały w głównej mierze techniką camera obscura, która ma to do siebie, iż samoistnie wprowadza do zdjęć aurę przeszłości. Zarejestrowane postaci, wnętrza (ściśle związane z wioską, z której pochodzę), w odniesieniu do tytułu prac, mają zatem charakter powrotu do czasów dzieciństwa stanowią reminiscencje przeszłości. Z uwagi na cechy zastosowanej techniki tj.: miękkość, łagodne kontrasty, czy rozmycie obrazu, postanowiłam dokonać swobodnej kreacji, tworząc prace o bardziej malarskiej sile wyrazu. /…/ W równym stopniu mieszam w nich konteksty, co symbole, wprowadzam wszelkiego rodzaju niedopowiedzenia, budując klimat snu i tajemnicy wizje wsi, jaką pamiętam będąc małą dziewczynką. Ukazuję świat, który zobaczyć można tylko w wyobraźni. Obrazy moje w tak nakreślonym znaczeniu, stanowią zatem pewną swoistego rodzaju impresję. Celem moim było stworzenie własnych subiektywnych widoków, w których starałam się dać pole dla autorskiego komentowania świata. Działania moje podążają w stronę określenia kondycji jednostki ludzkiej w jej „zaścianku” wskazując na taką problematykę jak: osamotnienie, starość, czy alienacja. Fotografie stanowią przede wszystkim portrety jednostek i ich stanów psychologicznych. Są w równym stopniu obrazami życia w wiejskiej scenerii, co lirycznym dokumentem teraźniejszości. Połączeniem fotograficznego zapisu z irracjonalnością. Przywołane mieszkania i przedmioty codziennego użytku stanowią równoważne elementy fotografii /…/ Rejestrowanie w czasie (najdłużej naświetlane zdjęcie wynosiło 1,5 h) jest „dzianiem się” w obrębie konkretnej koncepcji. W czasie naświetlania dzieje się coś nierealnego, coś metafizycznego. Rejestruje się ruch, zmieniają się cienie, uchwycone zostają wszelkiego rodzaju drgania. Rejestrowany obraz jest ruchomy rozwija się w czasie, czego częstokroć nie sposób zauważyć gołym okiem. /…/ Zastosowane przeze mnie zabiegi formalne w postaci wprowadzenia rysunku na fotografii, służyć miały początkowo wpisaniu się w stylizację postarzenia imitować zagięcia oraz zadrapania. /…/ Swobodne manipulowanie środkami stylistycznymi, umożliwiło mi stworzenie obrazów zbliżonych do marzeń sennych i wspomnień sprzed lat, które naturalnie ulegają rozmyciu i wypaczeniu, przerysowaniu właśnie. To połączenie manipulacji i subiektywnego postrzegania świata. /Natalia Karłowska/
Natalia Karłowska urodziła się w 1983 r. w Chełmnie, W latach 1998-2003 uczęszczała do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, następnie w latach 2003-2008 kontynuowała edukację plastyczną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu na Wydziale Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu /edukacja artystyczna, plastyka intermedialna, praca dyplomowa – promotor prof. Witold Chmielewski/. W 2001 r. współtworzyła szopki bożonarodzeniowe dla miasta Bydgoszczy. Brała udział w ogólnopolskich konkursach rzeźbiarskich w Myślęcinku, Zielonce Wiknie. Pracowała dorywczo w pracowni ceramicznej Alicji Bogackiej (2005-2008) oraz w pracowni witraży Witolda Kaźmierczaka (2007). Brała udział w organizacji i prowadzeniu zajęć z ceramiki w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki (2006/2007). Była współprojektantką i realizatorką kostiumów i scenografii do III Jasełek ze Światłem dla Toruńskiej Grupy Teatralnej Efata (2008). Od 2008 r. tworzy ceramikę autorską i lalki. W 2009 r. odbyła trzymiesięczny staż w teatrze lalek ”Baj Pomorski”, następnie podjęła pracę w teatralnej pracowni plastycznej. Od 2009 r. pracuje również na stanowisku grafika zdalnego dla agencji Public Relation ”Goldendorf”. W 2009 Debiut: Wystawa Pracy Dyplomowej z fotografii otworkowej, CSW, Toruń. Nagrody i stypendia: I miejsce w konkursie ”Praca Roku” organizowanym przez PLSP Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za szczególne osiągnięcia w nauce w roku akademickim 2007/2008.
2010.07.01 – 2011.01.30