Wystawa „Wywoływanie rzeźby” jest spotkaniem dwojga artystów, Doroty Buczkowskiej i Michała Smandka, którzy od lat z zaciekawieniem obserwowali wzajemnie swoje działania, zauważając pokrewieństwo form wizualnych, po które sięgają. Oboje kreując sytuacje przestrzenne posługują się instalacją i fotografią. Artyści osiągają podobne efekty zupełnie innymi drogami, różnią się także cele ich poszukiwań.
Prace Doroty Buczkowskiej wynikają z jej sensualnego badania materii, z kontaktu z nią i dążenia do zrozumienia gdzie w danym materiale kryje się forma, którą autorka ma wydobyć. Michał Smandek poszukuje form i sytuacji, które prowokuje stosując siły fizyczne i potencjał przestrzeni, w której się znalazł.
Wspólną cechą prac, które „spotkają się” na wystawie jest konstruowanie, indukowanie czy właśnie wywoływanie rzeźby, której potencjalne istnienie artyści wyczuwają w danym miejscu.
Dorota Buczkowska jest absolwentką Wydziału Rzeźby i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, Gender Studies na UW oraz Centrum Sztuki Villa Arson w Nicei. Twórczo zajmuje się m.in. malarstwem, rzeźbą, grafiką, fotografią, rysunkiem. Dociera do ukrytych w podświadomości zachowań człowieka. Podejmuje wątki integrowania traumy, oswajania tego, co wyparte. (m.in projekt “Rok w Sanatorium” czy projekt “Uzdrowisko” ). Formalnie jej prace wyróżnia perfekcyjny warsztat malarski i graficzny. Twórczość Buczkowskiej charakteryzuje specyficzne, autorskie operowanie świetlistością zastosowanych barw.
Uczestniczka wielu wystaw zbiorowych („Odejście” Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni, BWA Bielsko-Biała 2016, Jak przeżyć uczuciową burzę nad wodą, w ramach Żywe archiwa, Fundacja Archeologii Fotografii (2016), On Generation and Corruption, BWA Katowice (2014), I Hardly Ever…., Zachęta National Gallery of Art, Warsaw (2012), Lorne Sculpture 2011 Biennale of Contemporary Sculpture, AUSTRALIA (2011), Journey around the skull, CCA Ujazdowski Zamek (2011), Factory, Museum of Bat Yam, Tel Aviv, Izrael (2009), Dew point, Raster Gallery, Warsaw (2006). Prezentowała swoje prace podczas wystaw solowych m.in. Wybrane wystawy solowe: 2016 Uzdrowisko, Królikarnia, 2015 Emulsja, Archeologia Fotografi , Warszawa ( PL ), 2014 Queendom, BWA Gallery, Tarnów, 2014, The expérience of présence, Platan Gallery, Budapest ( Hu ) 2014 Apnea, Dorota Buczkowska, TRAFO, Szczecin (PL), 2013 Łaskotanie podniebienia, Starter Gallery, 2013 Nie wszystkie części są kompletne, Instytut Polski w Duesseldorfie, Niemcy, 2012 Nicht alle Teile sind vollständig, Skulpturenmuseum, Marl (DE), 2012 CCA Plain bile would come from the liver, Ujazdowski Zamek (PL), 2009 Under The Bridge, Liverpool Biennale (GB), 2008 Transitional Conditions, CRAC Sete, Francja, 2007 Circulations, Zak Gallery, Berlin. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Michał Smandek jest artystą sztuk wizualnych, twórcą rzeźb, instalacji, fotografii. Zajmuje się współzależnością działań człowieka i natury, modyfikacjami przestrzeni. W czasie podróży poszukuje miejsc niedostępnych, które stają się tłem dla działań land-artowych. Jego prace mają charakter procesualny i badawczy. Opierają się na wnikliwej obserwacji, przyglądaniu się ledwie zauważalnym procesom, świadomości wyboru i rozumieniu siły czynionego gestu. Artysta sprawdza pojemność definicji sztuki i zakres jej rozpoznawalności, zacierając granicę między wykonywaniem a zawłaszczaniem zastanych sytuacji jako gotowych dzieł. Michał Smandek jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, laureatem sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie. Realizował projekty podczas I Międzynarodowego Sympozjum Land Artu w Indiach oraz 3. Biennale Land Artu w Mongolii LAM 360°. Prezentował swoje prace w BWA w Katowicach (m.in. Linia i chaos w 2017 r., Zmęczenie materiału w 2012 r.), BWA w Tarnowie (Zanikająca umiejętność odpoczynku w 2014 r.), BWA w Nowym Sączu (Teleport Process, Nowocześni turyści w 2013 r.), w Muzeum Śląskim (Zabiegi pielęgnacyjne. Kopalnia „Wujek” w 2017 r.), podczas festiwali Survival we Wrocławiu oraz ArtBoom w Krakowie, w galerii Starter w Warszawie (Rysunki w 2016 r.), Rodríguez Gallery w Poznaniu (Napamiętanie w 2016 r.), Maison 44 Gallery w Bazylei, National Art Gallery w Ułan Bator. Pracuje w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, współpracuje z Rodríguez Gallery z Poznania.
Początek 9.02.2018, godz. 18.00
Kuratorka: Jagna Domżalska
Koordynator: Karolina Pikosz
Koniec 11.03.2018