Jak być w domu, nie mając domu (1) jest trafnym podtytułem dla pierwszej dużej wystawy Albertiny Viegas w Polsce. Viegas działa w różnych lokalizacjach, językach i kontekstach społecznych. Woli obrazy ruchome od statycznych. Współgranie między znalezionymi a specjalnie przygotowanymi materiałami jest stałym elementem tematycznym – a także rytualnym. Wystawa La’o Lemorai i towarzyszący jej katalog są kulminacją programu rezydencji artystycznej Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, który odbywał się w listopadzie 2020 roku.
Centralna instalacja, której kuratorką jest Danuta Milewska, opiera się na obrazie inicjacyjnym z samego serca Ziemi, przefiltrowanym przez osobiste historie i prywatne rytuały Albertiny Viegas – artystki pochodzącej z Timoru Wschodniego, która zamieszkała w Bydgoszczy. Rai Matan – Matan Felun znaczy Oko Ziemi – Otwarcie Ziemi. Ten przestrzenny obraz jest otwarty na Twoje zmysły i dopełnia się, kiedy na niego patrzysz. Zmienia się wraz z ruchem. Aż do momentu, gdy widzisz, za jaką cenę przyszło do Ciebie życie. Wystawa rozbrzmiewa echami opowieści domu i historii, dając nam poczucie tego, co to znaczy być „zajętym” (pod okupacją).
(1) John von Sturmer, Dom jako bezdomność, tekst do katalogu wystawy La’o Lemorai.
Wystawa jest finałem rezydencji artystycznej „Albertina Viegas. La’o Lemorai”
W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-COV-2 zmianie uległy zasady zwiedzania Galerii, które publikujemy na naszej stronie internetowej Galeria w czasie pandemii.
Wystawa w dniach: 11.12.2020 – 24.01.21