2009.10.08 – 2009.11.22
wystawa artystów polskich w SAARBRŰCKEN
otwarcie wystawy – 07.10.2009, Saarländisches Künstlerhaus,Saarbrűcken
Na wystawie w Saarbrűcken pokazane zostały prace 9 artystów z Polski /Tomasz Dobiszewski, Agata Faszcza, Krzysztof Gruse, Piotr Kuczma, Katarzyna Łyszkowska, Grzegorz Pleszyński, Krzysztof Skarbek, Paweł Sokołowski, Joanna Wróblewska/.
Prace dwunastu artystów współczesnych z Saarbrücken /Alexander R. Titz,
Annegret Leiner, Armin Rohr, Hans Husel, Andrea Neumann, Francis Berrar, Gertrud Riethmüller, Maja Sokolova, Werner Constroffer, Volker Scheiblich, Judith Sturm, Henrike Kreck/ pokazane zostały na wystawie Art Venture w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy
Z punktu widzenia miasta Saarbrucken
Przed 25 laty, kiedy to utworzono Saarlandisches Kunstlerhaus, panowały zupełnie inne czasy. Już na samym wstępie wiedziano, że jednym z ważniejszych zadań tej jednostki będzie organizacja i realizacja wymian w ramach prezentowanych wystaw W efekcie referendum przeprowadzonego w roku 1955 i politycznego podziału Saarland jako dziesiątego kraju związkowego,
zlokalizowanego na południowym zachodzie Niemiec, tamtejszym artystom brakowało nie tylko łączności ze sceną artystyczną w pozostałej części Niemiec, brakowało im również jakiegokolwiek kontaktu z sąsiadującym krajem związkowym Rheinland-Pfalz Scena artystyczna Europy zachodniej skupiona była w całej swej istocie w rządzonej centralistyczne Francji, a zwłaszcza w jej metropolii Paryżu. Dopiero za rządów premiera Francji F. Mitteranda ówczesny minister kultury Jaques Lang spowodował rozluźnienie
centralistycznej koncentracji na stolicę. Zaczęto wspierać aktywności regionalne i rozbudowywać lokalne i regionalne instytuty kultury w większych miastach, w szczególności okręgach stolic krajów związkowych. Jednakże poszerzanie kontaktów nadal było trudne do zrealizowania. Stopniowo zaczęto organizować spotkania oraz wspólne projekty. W roku 2004 saarlandzki dom sztuki [Saarlandzki Dom Sztuki] zrealizował po raz pierwszy przekraczający ganice projekt kulturalny w ramach większego regionu’ zatytułowany: „Mein Aldi – mon Córa – de Lux” [„Mój Aldi – mon Córa – de Lux”]. Następnie w roku 2007 cały region został po raz pierwszy okrzyknięty mianem stolicy kulturalnej Europy. Podczas prac nad większym projektem „hAart an der Grenze” nawiązano współpracę z instytucjami wszystkich pięciu podregionów, czego efektem stał się duży projekt wystawienniczy plein-air.
Upadek Muru Berlińskiego, jak również związane z nim podjęcie decyzji o przeniesieniu stolicy Niemiec do Berlina, stanowiły kolejne
istotne wydarzenia wpływające na zmiany sceny kulturalnej tego państwa. Dynamiczny rozwój Berlina, jego liczne muzea oraz licznie
powstające nowe galerie sztuki przyciągały artystów z Saarland, którzy od czasów powstania Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej (niemiecki skrót uczelni: „HBK-Saar”) kształcili się właśnie w Saarbrucken. Zakończenie konfliktu wschodniej i zachodniej części Europy umożliwiło powstanie nowych perspektyw. Kraje Europy Wschodniej słabo związane z jej zachodnią częścią, otrzymały możliwość ich ponownego odkrycia. Na wstępie Saarlandisches Kunstlerhaus [Saarlandzki Dom Sztuki] na podstawie prywatnych stosunków nawiązało kontakt z Polską; po raz pierwszy odbędzie się wymiana artystyczna z jednym z polskich miast, Bydgoszczą.
Od początku roku 2008 odbywają się zorganizowane spotkania z dyrekcją galerii bwa w Bydgoszczy oraz zarządem Saarlandisches Kunstlerhaus [Saarlandzkiego Domu Sztuki]. W międzyczasie spotkania te przekształciły się w przyjaźń, której wyrazem i sukcesem jest niniejszy projekt wystawienniczy.
Uwzględniając warunki przestrzenne obu galerii wspólnie dokonano wyboru odpowiednich artystów. Wystawy, zarówno ta w Bydgoszczy, jak i w Saarbrucken, winny odbyć się w jednakowym czasie. Niniejszy katalog zostanie opublikowany wspólnie dla obu wystaw w trzech wersjach językowych.
Przy dokonywaniu wyboru polskich artystów zmierzaliśmy przybliżyć następujący aspekt: Czy polska sztuka posiada obecnie jakiś specyficzne przesłanie? Przypuszczamy, że pomimo wspaniałego przepływu informacji oraz użytkowania tzw. „nowych mediów” w pracach wybranych przez nas artystów widoczne są konkretne „polskie aspekty”.
Mamy zamiar zaprosić miłośników sztuki regionu Saarland do przeżycia przygody związanej z ta wystawą. Żywimy nadzieję, że obie wystawy wzbudzą szerokie zainteresowanie zapoznania się z przestaniem estetycznym artystów uczestniczących w niniejszym projekcie.
Dirk Bubel – przewodniczący Lukas Kramer – Kurator