Justyna Grzebieniowska odbyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jana Pręgowskiego w 2000 roku. Od 2004 roku pracuje na stanowisku asystenta w Zakładzie Malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
W Galerii BRDA pokazane zostały głównie najnowsze prace artystki, w większości zainspirowane filmem i muzyką. Obrazy Justyny Grzebieniowskiej (colages, technika własna) nawiązują do konkretnych dzieł filmowych czy muzycznych. Stają się one dla artystki inspiracją i jednocześnie tłem do opowieści o własnym życiu (jak w „Jesiennej sonacie”), czy opowieści o życiu kobiety (praca „Podwójne życie Weroniki”). Te znaki i symbole, jak kadry z filmu, w formie podmalowanych colages przesuwają się na płótnach Justyny Grzebienowskiej.
Wybrane wystawy:1999 – wystawa indywidualna pt. „Chusta Weroniki” w Ośrodku Twórczości Dziecka w Toruniu; 2002 – wystawa indywidualna pt. „Z muzyką w ile”* w Państwowej Galerii Sztuki „Wozownia” w Toruniu; 2003 – wystawa indywidualna pt. „W zwierciadle” w Galerii Sztuki Arsenał w Toruniu; 2004 – udział w wystawie „Kunstbriicke- Sztuka buduje pomost” w Domu Evelin Brandt w Berlinie; 2004 – wystawa indywidualna w Galerii ABK w Warszawie; 2004/2005/2006 – udział w wystawie młodych pracowników Instytutu Artystycznego UMK w Bydgoszczy, Toruniu, Kaliszu, Włocławku, Grudziądzu; 2005 – udział w wystawie w Galerii TRAFFIC w Warszawie; 2005 – wystawa indywidualna pt „Zatrzymać chwilę'” w Ośrodku Twórczości Dziecka w Toruniu; 2005/2006/2007 – udział w wystawie „Dzieło Roku” w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu; 2006 – udział w wystawie „La naturę, le monde reve d’un enfant” we Francji ( Le Chateau des Arscys); 2006/2007 – udział w wystawie „60 lat kształcenia artystycznego w zakresie malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu Artyści malarze – pedagodzy Zakładu Malarstwa” w Muzeum Okręgowym w Toruniu; 2006 – wystawa indywidualna „Z Mikołajem” w Bibliotece Publicznej w Pucku; 2007 – udział w wystawie „Malarska ¦ciana Wschodnia” międzynarodowego pleneru Soleczniki 2007 na Litwie; 2007 – udział w wystawie pokonkursowej Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego w Rzeszowie; 2008 – udział w wystawie i Międzyuczelnianej Interdyscyplinarnej Studenckiej Sesji Naukowej „Źródła inspiracji” w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Nagrody: 2004 – nagroda Grand Prix w kategorii malarstwa ogólnopolskiego konkursu Młodych Artystów Plastyków Art Dea w Warszawie
„Fotografia i film to dwa główne źródła, z których czerpię inspirację do moich obrazów. Chciałam by nowy cykl był poświęcony wielkim kreatorom nowych światów: Bergmanowi, Kieślowskiemu ,Felliniemu, Saurze etc.
Wybieram te kadry z filmów które pasują do mojego życia w danej chwili, musi mnie w nich coś poruszyć, coś zachwycić
Malowanie to dialog , to jak połączenie się duchem z twórcą (reżyserem) i stawanie się w obrazie tą postacią ,którą wcześniej wykreował reżyser : to ja staje się Weroniką z „Podwójnego życia Weroniki”, Adą z filmu „Fortepian”, samotnym clownem Chaplinem po przeczytaniu jego autobiografii ,gejszą Sayuri etc. , to tak jak wkładanie maski różnych postaci, gdzie to już nie ja ,tylko ukryta w niej moja twarz staje się nowa osobą jak w teatrze no
„Aktor dzięki masce ulega depersonalizacji- zapomina o sobie, swoim człowieczeństwie
Prawdziwą twarzą aktora jest maska. Pod nią jego własna, żywa twarz traci możliwość grania. Staje się cieniem maski. Dlatego w teatrze no niezbędne jest zastąpienie spontanicznej ekspresji symbolicznym sposobem wyrażania uczuć. Wyrazistość napięcia emocjonalnego osiąga się głównie za pomocą odpowiednich pozycji maski oraz oszczędnych ruchów”
Zatrzymuję najważniejsze sceny, naklejam je na obrazy i tworzę z nich historie postaci („Weroniki”,”Ady”,”Sayuri”,czy „Eurydyki”). Czasami wystarcza tylko faktura tła kojarząca się z rzeczywistością w której postać jest osadzona jak w przypadku „Marii” czy „Chaplina” by przenieść się wyobraźnią na Golgotę czy do odrapanych murów Londynu.
Kolaż jest bardzo ważnym elementem kompozycji gdyż to on jest początkiem, pierwszą warstwą obrazu. Kolaż wybranych wcześniej fotografii tworzy tło, dopowiada historię postaci która albo jest zakamuflowana ,zawoalowana przez tło lub wychodzi z niego do przodu (na pierwszy plan).Jest zawsze głównym „aktorem” na scenie. Twarze są często jak maski, nieruchome bez wyrazu ,przypominają marionetki w teatrzyku bergmanowskim, na scenie życia.
Malując przywołuję w pamięci zatrzymane obrazy z filmów , które miały na mnie wpływ, potem słysząc muzykę i tworzę z nich już własny świat kolorem, fakturą ,linią.
Dla mnie bardzo ważna jest inspiracja , impuls do poszukiwań , tworzenia czyli temat -muzyka, film, książka, wiersz, coś co poruszy i uruchomi wyobraźnię gdzie pojawi się wizja ,którą trzeba uwiecznić na płótnie.
Wcześniejsze cykle były bardziej ilustracją do mojego życia z moim synem , zatrzymania tych najważniejszych chwil, faktura i kolaż były aluzją do rzeczywistości: pejzażu , ulicy ,muru ,wnętrza. Poprzez konfrontacje starszych obrazów z najnowszymi w galerii Brda będę mogła porównać i zobaczyć jaką drogą idę”
Justyna Grzebieniowska
kurator wystawy: Danuta Pałys
2008.05.14 – 2008.09.30
Galeria Brda, ul. Dworcowa 94