W związku z zagrożeniem związanym z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-COV-2 zmianie uległy zasady zwiedzania Galerii, które możecie znaleźć na naszej stronie po kliknięciu TUTAJ. W związku z tymi zmianami nie będzie w najbliższym czasie m.in. wernisaży.
Na wystawie prezentujemy malarstwo Oskara Gurbady. Jego obrazy kręcą się wokół takich nurtów jak: malarstwo surrealistyczne, symboliczne, popkulturowe, chaotyczne, eskapistyczne. Przedstawione zostały irracjonalne wizje pod wpływem swobodnych skojarzeń. Obrazy artysty są sprzeczne z logicznym porządkiem rzeczywistości. Jego malarstwo służy jako niejednoznaczny środek wyrazu przedstawionej symboliki oraz ucieczkę, oderwanie się od rzeczywistości. Co zaskakujące, artysta sam buduje stroje z odpadów. Na wystawie zaprezentowane zostaną części cykli prac, m.in. Skorupy, Eksponaty, tytułowa praca składająca się z ośmiu segmentów mierzących 100 x 150 cm oraz kilka niezależnych obrazów.
Oskar Gurbada o swoich wybranych cyklach:
Skorupy
To cykl sześciu obrazów nawiązujących stylistyką do baroku i surrealizmu. Dzieła przedstawiają modeli odzianych w „skorupy” – surrealistyczne stroje, stworzone z odpadów. Obrazy utrzymane są w ciemnej, brunatnej, ciepłej barokowej palecie barwnej z zastosowaniem ostrego bocznego światła. Monochromatyczną paletę barwną przełamują mocne, sztuczne błękitne światła nawiązujące do impresjonizmu. Głównymi inspiracjami cyklu jest twórczość Jacka Malczewskiego, Rembrandta oraz Caravaggia. Stroje w które ubrane są postacie były tworzone przez mnie ręcznie z odpadów takich jak opony samochodowe, rowerowe, stalowy złom, płaszcze, kurtki oraz stare ubrania. Nazwa serii odnosi się do skostniałości formy klasycznego malarstwa, wielowarstwowego sposobu malowania oraz strojów modeli. Obrazy przywodzą na myśl ikonograficzne sceny i przedstawienia świętych poprzez pozy postaci, rekwizyty oraz płaskie, reliefowe tła. Tła składają się z postindustrialnych widoków w których ciężko odnaleźć przestrzeń lub punkt odniesienia. Powoduje to zawieszenie modela w bliżej nieokreślonej rzeczywistości. Symboliczność tła oraz literackość póz modeli stwarza duże możliwości interpretacyjne widzowi, wskazując jedynie na kreacyjny aspekt obrazów.
Stworzyłem Cię na swoje podobieństwo
To wielkoformatowy obraz w technice akrylowej składający się z ośmiu segmentów – płócien o wymiarach 100×150 cm. Praca przedstawia scenę dialogu niezidentyfikowanej postaci z hybrydowym tworem zajmującym większość powierzchni płótna. Postać na pierwszym planie jest naga, pozbawiona twarzy. Siedzi na płaskowyżu, na tym samym podwyższeniu opiera się jedna z nóg żywego monumentu. Monument stoi na kilku wygiętych kolumnach, każda z nich składa się głów oraz odnóży różnych zwierząt. Postać nie ma twarzy, jest tak zwanym everyman’em. To mógłby być każdy z nas, odarty zupełnie z cywilizacji, zdobyczy technologii i zawiłości społecznych. Postrzeganie obrazu narzucane jest nazwą – „Stworzyłem Cię na swoje podobieństwo”. W przestrzeni obrazu człowiek, everyman jest tym wytworem. Jego niemy dialog z monumentem jest rozmową z bogiem, siłą nadprzyrodzoną, stwórcą. Składający się ze zwierząt kolos jest symbolem natury, sił przyrody. Chce w tym przekazać ogrom i potęgę natury, będącej jednocześnie kreatorem jak i niszczycielem. Postać wobec tej potęgi jest wyłącznie obserwatorem. Z drugiej strony człowiek jest tu wędrowcem. Dotarł na koniec swojej drogi, odnalazł absolut lub też raj.
Eksponaty
Cykl reliefowych obrazów z motywem przewodnim zwierzęcych głów. Zawierają sporo symboliki popkulturowej, to niemy krzyk w czasach przesytu informacji i bodźców. Tak też jest z głowami na obrazach, jakby odciętymi, otoczonymi przesytem formy, zawiłością technologii i brudną formą malarską, wyeksponowane na pierwszy plan niczym… eksponaty w witrynie sklepowej.
Wystawie towarzyszą również warsztaty dla dzieci online „Czapki z głów” – warsztaty tworzenia artystycznych nakryć głowy dla dzieci. Każdy może wziąć w nich udział, wystarczy tylko kilka potrzebnych przyborów takich jak: tektura 1 mm, pędzel, farba akrylowa (dowolny kolor), taśma dwustronna bądź spinacz, linijka, centymetr krawiecki, ołówek, nożyczki, igła z nitką. Na warsztatach nawiążemy do cyklu Skorupy, przy którym artysta ręcznie tworzył surrealistyczne stroje z odpadów, zanim je namalował.
Oskar Gurbada – Bydgoski malarz, rocznik 93’. Związany od wielu lat z Toruniem. Asystent na Wydziale Sztuk Pięknych na UMK w Toruniu w Katedrze Malarstwa. Absolwent Malarstwa na UMK w pracowni prof. Piotra Klugowskiego.
Absolwent Zespołu Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
Udział w kilkunastu wystawach zbiorowych, między innymi w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu oraz Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.
Udział w kilku wystawach indywidualnych, między innymi w Galerii Biblioteki UKW w Bydgoszczy.
Pasjonat kowalstwa, rzeźb ze złomu, tatuaży, sztuki użytkowej i perkusji.
kuratorka: Karolina Rybka
Początek 15.05.2020
ul. Gdańska 3
Koniec 13.06.2020