PERFORMANCE: OPEN SITUATION. Tomas Ruller, HK Zamani, Alastair MacLennan, Zygmunt Piotrowski
W dniach 29 i 30 czerwca 2007 w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy po raz czwarty odbyły się „Nocne spotkania z performance”, zatytułowane PERFORMANCE: OPEN SITUATION.
W spotkaniach wzięli udział:
Tomas Ruller, Czechy
Zygmunt Piotrowski, Polska
Habib Kheradyar- USA
Alastair MacLennan- Irlandia
kurator projektu: Beata Kaźmierczak
Noc kulturalna / Galeria Miejska bwa Bydgoszcz
Open Situation Performances
29.06.07 godz. 19.00-20.00
GROUNDWORKS:
Alastair MacLennan (Belfast) – „Void a Void”
PioTroski (Warszawa) – „Praca u źródeł”
H.K. Zamani (Los Angeles) – „Scheherazade”
Tomá¹ Ruller (Praha) – „Plastic Peace”
godz. 20.00-21.30
spotkanie / analiza prac
30.06.07 godz. 19.00-20.00
dokumentacje photo / video (lobby)
godz. 20.00-21.30
GROUNDWORKS (wejście w przestrzeń publiczną wokół Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy)
„Całe życie tak naprawdę jest Spotkaniem.
Spotkanie nie dzieje się w czasie i przestrzeni,
bo to przestrzeń i czas osadzone są
w Spotkaniu.”
Martin Buber
Alastair MacLennan (ur. 1943)
Studia: 1960-1965 Duncan of Jordanstone College of Art Scotland, 1966-1968 School of Art Institute w Chicago.
Należy do klasyków sztuki performance.
W roku 1997 reprezentował Irlandię na Biennale w Wenecji prezentując działanie intermedialne, będące upamiętnieniem nazwisk wszystkich ludzi, którzy zginęli w wyniku politycznych zamieszek w Irlandii Północnej w latach 1969-1997. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych artysta wykonywał wielogodzinne performances trwające bez przerwy nawet do 144 godzin. Zwykle artysta nic nie jadł i nie spał przez cały czas ich trwania. Dotyczyły one nieprawidłowości politycznych, społecznych i kulturowych.
Brał udział w Festiwalu Art Kontakt w 2000 roku (12 hour non stop actuation) i EPAF „Towards the Present. Towards the Future” w 2004 roku (actuation „Note Stone”).
Od roku 1975 mieszka w Belfaście, gdzie założył Belfast´s Art and Research Exchange. Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Ulster. Podróżuje wiele po świecie, prezentując actuations (termin który stworzył dla performance/instalacji). Jest członkiem europejskiej grupy artystów performance „Black Market International” Interesuje go tematyka: etyczna, estetyczna, polityczna. Często podejmuje temat sytuacji politycznej w Irlandii Północnej.
„Podstawową funkcją sztuki jest połączenie świata duchowego i fizycznego. Za sprawą tępego materializmu sprowadziliśmy sztukę do statusu kulturowej nieruchomości. Prawdziwa twórczość nie daje się ani sprzedać ani kupić, chociaż jej łuski, łupiny i skóra jest sprzedawana i kupowana. W sztuce możliwe jest stosowanie metasystemów bez zbytniego polegania na fizycznych odpadach i towarzyszącej rynkowi bieganinie, manipulacjach i kłótniach. Sztuka to demonstrowane liczenie i rozładowywanie konfliktów w działaniu, czy to duchowym, religijnym, politycznym, osobistym, społecznym czy kulturalnym. Uzdrawiać to scalać.” /Alastair MacLennan/
Tomas Ruller (ur. 1957)
Studiował rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Mieszka i pracuje w Brnie (Czechy). Jego wcześniejsze performances były bezpośrednio związane z ograniczeniami cenzorskimi i politycznymi ówczesnych władz – uniemożliwienie wyjazdu na „Documenta 8” Kassel. Ruller był współtwórcą europejskiego ruchu performances – projekt „Szkoła Uważności / Wschód – Zachód” (1983) i „Black Market” (1985-1991). Od 1990 roku występował w wielu krajach Europy, Izrćlu, Kanadzie Japonii i USA. Podczas Featiwalu EPAF 2004 w Lublinie zaprezentował przejmujący multimedialny performance „Plastic people”. Od 1992 roku jest kierownikiem zakładu naukowego Video – Multimedia – Performance na wydziale Sztuk Pięknych Politechniki w Brnie. W pracach artysta używa fotografii, wideo i innych mediów. Jest organizatorem spotkań Open Situation; European
Project (Praha 1989, Praha ; Lublin ; Bydgoszcz 2007).
„Tam, gdzie wszystko jest możliwe, punkty procesu to gesty i związki.
Komunikacja opiera się na uważności.
Oddech klimatu jest sprawą formy.
Gra z przekształcającą energią.
Sztuką w działaniu.
Żadnej grupy twórczej, żadnego scenariusza, żadnej wspólnej opowieści.
Każdy daje coś od siebie, wszyscy są świadomie zjednoczeni.
Współ-tworzenie w realnej czasoprzestrzeni,
między historią a przyszłością ponad kulturami i granicami.”/T.Ruller/
http://www.ruller.cz
PioTroski / Zygmunt Piotrowski (ur. 1947)
Studia na ASP w Warszawie kończy z wyróżnieniem w 1974 roku.
Wprowadza w praktykę sztuki europejskiej nowy sposób grupowego współdziałania określany jako „aufmerksamkeitsschule” (prezentacja programowa: „Das Brakteaten Stück” podczas Dokumenta 8 w Kassel (1987).
W latach 1987-1990 konkretyzuje wizję swojej aktywności artystycznej przez odwołanie się do pojęcia Heritage® (dziedzictwo) i jej wskazanie jako indywidualnego doświadczenia religijnego i praktyki kontemplacyjnej, rozpoznawanych w rygorach procesu twórczego.
W latach 2001-2003 cyklem autorskich publikacji „Praca u źródeł” ustanawia teoretyczne podstawy nowej dyscypliny sztuk pięknych: Groundwork® Fine Art. Jedna z pierwszych prezentacji Groundwork, poprzedzona autorskim wykładem odbyła się w 2003 roku w Ośrodku Sztuki performance w Lublinie.
Jako podstawową kategorię estetyczną nowej dyscypliny artystycznej przyjmuje, w miejsce ekspresji – kategorię emanacji, odkrywając techniki i technologie działania twórczego nieznane sztuce współczesnej.
H.K. Zamani (Habib Kheradyar / ur. 1958)
Urodzony w Teheranie (Iran), w USA od trzynastego roku życia. Studia artystyczne na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Claremont (Dyplom 1988). Mieszka i pracuje w Los Angeles. Rozszerza zakres swych poszukiwań malarskich o instalacje i prace multimedialne wchodząc w dziedzinę performance. Założyciel Galerii P.O.S.T. (1995-2005), ważnego miejsca sztuki współczesnej w Los Angeles. Prezentuje swoje prace w galeriach i muzeach USA i Europy m.in. w prestiżowym Muzeum Sztuki Współczesnej LACMA w Los Angeles czy Berkeley Art Museum. Stypendysta C.O.L.A. (2004) oraz kalifornijskiej
Fundacji Granta (2005).
http://www.hkrad.com
2007.06.29-30