Wystawa urodzonej w Finlandii, a obecnie mieszkającej w Szwecji artystki Petry Lindholm pt. „Heat Wave” obejmuje wielowarstwowe (wielopłaszczyznowe) interpretacje górzystych krajobrazów. Przedstawienia geologicznych przekrojów skalnych, epok czasu oraz życiowych cykli stanowią abstrakcyjne refleksje na temat otaczającego nas środowiska naturalnego w obliczu jego zbliżającego się upadku.
Przedstawienia skalnych krajobrazów towarzyszą artystce w jej twórczości już od dłuższego czasu. Ich geneza sięga negatywów zdjęć wykonanych przed stu laty w Alpach przez jednego z jej krewnych, które artystka otrzymała od swojego dziadka. Negatywy te stały się nie tylko podstawą, ale w efekcie końcowym również integralną częścią wcześniejszego cyklu prac Lindholm pt. „For Anne Marie” (2011). W wybranych pracach z aktualnych cykli Petra Lindholm po raz kolejny wykorzystuje fragmenty rodzinnej historii. Tym razem sięga po rysunki, które matka artystki wykonała w oczekiwaniu na rozwiązanie. Wielopłaszczyznowe narracje na temat naszego pochodzenia, współistnienie różnych czasoprzestrzeni są charakterystyczną cechą twórczości Lindholm. Nawiązania do eonów oraz epok czasu przeplatają się zarówno z wątkami osobistymi, jak i odniesieniami do otaczającej nas sytuacji.
W swoich najnowszych pracach jako nowe medium Lindholm wykorzystuje tkaninę. Naniesione wielowarstwowo półprzezroczyste materiały umożliwiają zobrazowanie scen ruchomego obrazu. Artystka wykorzystuje w tym celu wypracowaną przez siebie, stosowaną pierwotnie w pracach wideo, technikę tworzenia obrazu warstwa po warstwie (layer-to-layer). Ta charakterystyczna dla prac Lindholm technika nakładania półprzezroczystych warstw wprowadza jednocześnie dystans, jak również pozostawia oniryczne wrażenie: „Badam wzrokowe wspomnienia, myślowe wzorce, rutynę, fantazję, sny i marzenia, obrazy, stany hipnozy, monotonne wzory, warstwa po warstwie (layer-to-layer), tak jak są skonstruowane nasze myśli i wewnętrzne monologi, stale ulegają zmianie, nic nie jest trwałe…” (Petra Lindholm).
Motyw masywu skalnego powraca w pracach Lindholm kilka lat temu z okazji dłuższego pobytu artystki w Dolinie Kathmandu w Nepalu. W powstałej podczas pobytu pracy wideo „Empty Vessels” (2014) śledzimy kroki oraz myśli członków ekspedycji wspinających się na szczyty Himalajów. Motyw góry na przestrzeni lat stał się symbolem trwałości, wieczności, stabilności oraz spokoju. Na poziomie duchowym góra symbolizuje dążenie oraz wyrzeczenie się pragnień świata doczesnego. Góry w pracy Petry Lindholm mogą być widziane jako symbol ogólnych pragnień i współcześnie istniejących aspiracji naszego społeczeństwa, naszych marzeń, aby wspiąć się na szczyty i aby choć przez chwilę cieszyć się z osiągniętych celów, po czym wspinać się jeszcze wyżej.
Zjawiska, jakie aktualnie interesują artystkę, to przede wszystkim upływ czasu oraz jego odzwierciedlenie w zmianach środowiska naturalnego. Uwaga Lindholm skupia się na motywach lodowca, gór lodowych i zmarzlin, których topnienie odsłania ślady przeszłości i umożliwia refleksję nad przyszłymi losami naszej cywilizacji. Być może za 50 000 lat pozostaną po nas zaledwie anormalne przebarwienia na opoce skalnej. Złudzenie ruchu w pracach Lindholm sygnalizuje, że coś się wkrótce wydarzy, czas nadmiernie postępujących upałów wciąż postępuje…
Petra Lindholm, ur. 1973 roku w Karis (Karjaa) w Finlandii, w latach 1996–2001 ukończyła studia na Szwedzkiej Królewskiej Akademii Sztuki (Royal Institute of Art) w Sztokholmie, obecnie mieszka w prowincji Småland w Szwecji. Petra Lindholm jest artystką wideo stale zgłębiającą nowe media. W swojej pracy wykorzystuje technikę wideo, dźwięk, fotografię, rysunek oraz tkaninę.
Petra Lindholm regularnie bierze udział w wystawach indywidualnych oraz grupowych w Szwecji, Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Jej prace stanowią ważny element w licznych publicznych kolekcjach sztuki, jak Kiasma w Helsinkach, Moderna Museet w Sztokholmie, Malmö Konstmuseum, Borås Konstmuseum, Pro Artibus Foundation w Finalndii oraz znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych na całym świecie. Oprócz wielu wyróżnień stypendialnych oraz nagród zdobytych w Finlandii i Szwecji, a także na arenie międzynarodowej, Petra Lindholm w 2006 roku została uhonorowana trzecią nagrodą w ramach konkursu Carnegie Art Award – jedną z najbardziej prestiżowych nagród sztuki przyznawanych w latach 1998–2014.
Kurator wystawy: Ewa Bojarowski, COLLECTIVA gallery, Berlin.
koordynacja – Tomasz Zieliński, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy
Współfinansowanie wystawy: The Swedish Arts Grants Committee (KONSTNÄRSNÄMNDEN)
Reprodukcje dzięki uprzejmości: Galleri Magnus Karlsson, Sztokholm oraz COLLECTIVA gallery, Berlin.
Początek 04.07.2017 godz. 18.00
ul. Gdańska 20
Koniec 20.08.2017