Od 29 maja 2012 w Galerii Brda, działającej pod patronatem Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy czynna jest wystawa prac graficznych Piotra Tołoczki zatytułowana „Biografia linii”.
„W jego pracach odnaleźć można motorykę ręki wspartej narzędziem, która jest jak pantograf w połączeniu z kodami impulsu zrodzonymi w mózgu. Autor uświadamia nam, iż zapisy te to nie wyłącznie studium gestu. To nie tylko kaligrafia, to nie jest również psychografologia twórcza, o którą można było by się pokusić śledząc jego twórczą drogę. Artysta sam podkreśla: „Staram się określić znaczenie gestu w opozycji do linii prostej”. Uświadamia nam tym samym, iż dzięki rozwojowi techniki zapisu i jej doskonałości, dysponujemy materiałem porównawczym, który jest przełomem do dalszych poszukiwań. /…/”
Sebastian Mikołajczak
„Zainspirowały mnie badania z pogranicza różnych nauk m.in.: psychologii, językoznawstwa, grafologii, semiologii, i filozofii, odkrywające rolę gestu w komunikacji oraz w kształtowaniu naszej tożsamości. Gest istnieje pomiędzy kulturą i naturą, nie jest przypadkowym ruchem ale nie musi stać się znakiem. Jego istotą jest medialność. Ciało wyraża i odbiera gest bez pośredniczącego kodu. Jako nośnik znaczeń równocześnie nadaje znaczenia; jest dotykane i dotykające. Podświadomy komunikat w geście wydaje się szczególnie bliski sztuce odbieranej bardziej emocjonalnie i empatycznie niż empirycznie. /…/ Aby wiernie utrwalić i multiplikować ślad gestu zdecydowałem się na użycie technik trawionych na płytach ze stali nierdzewnej. Graficzna forma, poprzedzona wyraźną koncepcją bez precyzyjnych szkiców, rodziła się bezpośrednio na matrycy. Stworzyłem kilka kompozycji pasowych inspirowanych kaligrafią. Inspirowałem się również notacją muzyczną a zwłaszcza grafiką muzyczną, w której gest integruje muzykę z rysunkiem. Podejmowałem próby tworzenia grafiki złożonej z modułu. /…/ Zastosowany kolor w kilku grafikach pozwolił uporządkować przestrzeń kompozycji i zaakcentować znaczące fragmenty. Tytuły powstawały po zakończonej pracy. Nazwy zostały określone przez pierwsze asocjacje gotowej formy graficznej z rzeczywistymi przedmiotami lub zjawiskami. Mają charakter bardziej porządkujący niż semantyczny.
Piotr Tołoczko
Piotr Tołoczko, w 2004 roku ukończył studia na kierunku Grafika na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w pracowni prof. Bogumiły Pręgowskiej (temat pracy dyplomowej: „Szkice do rekonstrukcji przedmiotów”, część teoretyczna: „Rola rysunku w grafice muzycznej”), a w 2007 roku ukończył studia na kierunku Rzeźba u prof. Macieja Szańkowskiego (temat praca dyplomowej „Sen Eschera”, część teoretyczna „Próba określenia związków sztuki współczesnej z architekturą”) na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. W 2007 rozpoczął Studia Doktoranckie z Zakresu Sztuk Plastycznych na macierzystej uczelni. Od 2010 pracuje na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy na stanowisku asystenta, w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska. W 2012 obronił rozprawę doktorską (Temat: „Notacja gestu w grafice”) napisaną pod kierunkiem prof. Marka Basiula na macierzystej uczelni. Jest kierownikiem galerii studenckiej „3.1” na UTP promującej twórczość młodych artystów. Prowadzi wykłady i warsztaty dotyczące synestezji sztuki i grafiki muzycznej. Brał udział w kilku wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz kilku konkursach graficznych. Zajmuje się grafiką, rysunkiem, rzeźbą oraz instalacją.
2012.05.29 – 2012.10.15
otwarcie wystawy: 29.05.2012, godz. 17.00
kurator wystawy: Danuta Pałys