„Sylwester Ambroziak jest jednym z najważniejszych polskich rzeźbiarzy współczesnych, reprezentującym pokolenie debiutujące w latach 80. XX w., w czasach Nowej ekspresji, wiodącego nurtu sztuki niezależnej, rodzącej się w Polsce w trakcie i po stanie wojennym, jako wyraz buntu przeciwko represyjnemu systemowi. Echa tamtego buntu obecne są w całej twórczości wielu artystów lat 80., szczególnie zaś pracach Ambroziaka. W bogatym dorobku wystaw tego artysty znajdują się liczne indywidualne (ponad 70) i zbiorowe (ponad 100) ekspozycje w kraju oraz w Niemczech, Austrii, Belgii, Francji i Włoszech. „Szklane paciorki” to projekt o wysokich walorach artystycznych, reprezentatywny dla aktualnych dokonań polskiej rzeźby współczesnej, oryginalny i nowoczesny, wykorzystujący tradycyjny warsztat rzeźbiarski w połączeniu z multimediami (audio i video). Ostatnie realizacje Ambroziaka (z lat 2009-10), w tym „Paciorki”, można uznać za rewelację w skali krajowej i międzynarodowej. Oprócz walorów czysto artystycznych, trzeba zwrócić uwagę na przesłanie „Szklanych paciorków”: uniwersalne, humanistyczne, dramatyczne, potęgowane ekspresyjną formą rzeźb, oświetleniem, dźwiękiem i video. Problem alienacji, opuszczenia, samotności to problem powszechnie występujący w naszej Globalnej Wiosce, jakby na przekór powszechności massmediów, licznych środków komunikacji, internetu, portali społecznościowych itd. Cykl „Paciorków” będzie uzupełniony prezentacją 4 dużoformatowych (wys. 3 m) rzeźb z cyklu „Laleczki”. Pomalowane na ostre kolory, bardzo wyraziste „Laleczki” zapraszają na kameralny i wymagający skupienia pokaz „Paciorków”. Prezentacji rzeźb z cyklu „Szklane paciorki” będą towarzyszyły specjalnie przygotowane nagrania dźwiękowe odtwarzane w sali wystawowej. Ważnym elementem wystawy są projekcje dwóch eksperymentalnych filmów animowanych pt. „Pokój” i „Pasterz”, przygotowanych przez artystę. Filmy w wersji video/DVD, prezentowane za pomocą projektora multimedialnego na ściany sal ekspozycyjnych. Jedna z najważniejszych części projektu jest katalog-album, prezentujący całą twórczość Sylwestra Ambroziaka na tle panoramy współczesnej sztuki światowej i polskiej ze szczególnym uwzględnieniem jej korzeni w niezależnym ruchu Nowej ekspresji lat 80. XX w. Wystawa czynna w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy w terminie: od 29 lipca do 11 września 2011. Będzie prezentowana także w Muzeum w Bielsku Białej, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Muzeum Rzeźby Współczesnej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, oraz innych galeriach w kraju i za granicą. Wystawie w Bydgoszczy będzie towarzyszył przegląd dokumentacji i filmów telewizyjnych poświeconych Sylwestrowi Ambroziakowi i jego pracom.”
Oprac. Krzysztof Stanisławski
„OPUSZCZONE” OD AUTORA
Projekt pt. „Opuszczone” obejmuje instalację multimedialną: rzeźbiarską, dźwiękową i video, na którą składają się cztery grupy rzeźb figuralnych z barwionej żywicy epoksydowej, nagrania dźwiękowe oraz animowany film w wersji video/DVD.
Figury, przedstawiające istoty dziecięce, są zestawione w pary. Ukazane w przysiadzie, stykają się ze sobą plecami, co konotuje zarówno ich odwrócenie od siebie, jak wzajemne wspieranie. Grupy rzeźbiarskie są podwieszane i oświetlone punktowo. Nieokreślone dźwięki, trochę przypominające płacz, wołanie dziecka, trochę odgłosy zwierzęcia, wydobywające się ze słuchawek, potęgują wrażenie wyobcowania. Film animowany jest jednocześnie komentarzem, jak i uzupełnieniem instalacji.
Inspiracją powstania pracy jest problem opuszczenia, samotności i utraty więzi rodzinnej, spowodowanych powiększającą się liczbą tzw. „eurosierot”, czyli dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej w wyniku migracji zarobkowych. Budzący skojarzenia z formą embrionalną kształt postaci pozwala jednak doświadczenie opuszczenia, dotyczące tego konkretnego procesu społecznego, uogólnić jako wariant opuszczenia dzieci w ogóle, cechującego cywilizację zachodnioeuropejską. Przejawia się ono w statusie prawnym płodu ludzkiego, który w wielu krajach jest określany z pominięciem jego podstawowego prawa do egzystencji. Dotyczy kwestionowania roli rodziny jako prymarnego kontekstu dla wzrastania i rozwoju człowieka, które skutkować musi w przyszłości rosnącym poczuciem jego wykorzenienia, tak z rodziny, jak wbrew rachubom z form odpowiedzialnego współżycia społecznego.
Przesłanie projektu podkreśla zarówno jego forma, jak ekspozycja. Podwieszenie postaci unaocznia „utratę gruntu”, „wykorzenienie”, a poprzez możliwość obracania figur, zobrazowane zostanie także ich wystawienie na nieograniczone przemieszczanie, manipulację uprzedmiotowienie.
Sylwester Ambroziak
otwarcie wystawy: 29.07.2011, godz. 18.00
koniec: 11.09.2011
Kurator projektu: Krzysztof Stanisławski